Du har ingen varer i handlekurven.
Stadier og tilhørende krav og anbefalinger. Merk:
● Ikke alle tunere bruker samme definisjon på de forskjellige tuning-trinnene.
● De spesifiserte tjenestene kan variere fra bil til bil, rullefelt til rullefelt og hvilke deler som brukes og - spesielt - av ECU-innstillingen.
● Det anbefales at minimumskravene for de ulike stadiene overholdes, ellers økes risikoen for skader på motoren betydelig.
Trinn 0, 210 hk / 335 Nm, 98+ oktober (opptil 192 hk / 320 Nm)
● Standard bil
Trinn 1, 244 HK / 375 Nm, 98+ okt Min. krav:
● ECU-innstilling
Anbefalt:
● Intercooler
Trinn 2, 265 hk / 430 NM, 98+ okt. Min. krav:
● Alle min. krav fra trinn 1
● Downpipe med sportskatalysator
● Intercooler
Anbefalt:
● Cat-back eksos (kan være nødvendig for å oppnå spesifisert ytelse)
● Sportskobling (kan være nødvendig da standard kobling bare kan ta opptil 400 Nm).
● Sportsluftfilter el /og sug (kan være nødvendig for å oppnå spesifisert ytelse).
● Omkoblingsventil (kan være nødvendig da standardventilen ikke alltid kan holde turbotrykket)
Trinn 3 IS20: 315 HK / 445 Nm, 98+ okt / IS38: 350 HK / 460 Nm, 98 okt Min. krav:
● Alle min. krav fra trinn 1 + 2
● IS20 eller IS38 Turbo (+ nye pakninger)
● Kaldere tennplugger.
● Tennspoler, f.eks. fra Golf GTI / Golf R
Anbefalt:
● Cat-back eksos (kan være nødvendig for å oppnå spesifisert ytelse.
● Sportsclutch (kan være nødvendig da standard clutch bare kan ta opptil 400 Nm).
● Sportsluftfilter elektrisk og/og suge (kan være nødvendig for å oppnå spesifisert ytelse)
● Omkoblingsventil (kan være nødvendig da standardventilen ikke alltid kan holde turbotrykket)
Kommentarer:
● IS20: Kablene til wastegate må forlenges ca. 10 cm, da wastegate på IS20 er plassert annerledes.
Deler for oppgradering. Følgende er eksempler på deler, som bør tiltale raser eller tunere som tilbyr ECU-tuning.
VIKTIG:
● Dobbeltsjekk at delene er de riktige før de kjøpes. Det kan være feil i denne listen, lenker kan endres og leverandører kan også endre sine produkter.
● Listen nedenfor skal IKKE tolkes som en anbefaling fra de oppførte delene eller selskapene. Det er bare en liste over mulige valg.
ECU Tuning: Modifisering av motorstyringsprogramvaren slik at den utnytter/tilpasser delene som er modifisert på motoren. ECU-en kan inneholde opptil 2 millioner programlinjer og tusenvis av tabeller som bestemmer hvordan motoren (og bilen som helhet) skal styres i ulike situasjoner. Dette er den viktigste enkeltdelen og den vanskeligste delen med tanke på tuning av bilen. En ikke-profesjonell og dyktig tuner kan i beste fall endre programvaren slik at bilen ikke går optimalt. I verste fall kan tuneren skade motoren og sikkert andre deler av bilen også.
Generelt utføres to forskjellige typer tuning:
Tilpasset:
● Tuningen tilpasses den spesifikke bilen og delene som er montert.
● Tuningen gjøres ofte lokalt, samtidig som bilen testes på et rullefelt.
● Tuningen er vanligvis basert på en grunnleggende programvare, som justeres i forbindelse med tuningen. Selskapene som utvikler basisprogramvaren utvikler ofte programvare for mange bilmerker og bilmodeller.
● Kvaliteten på tuningen avhenger av kompetansen til den lokale tuneren som utfører tuningen og kvaliteten på den grunnleggende programvaren.
● De som velger denne typen tuning gjør det ofte av to grunner: ○ Tror at Custom tuning utnytter den spesifikke bilen og de monterte delene bedre, og til syvende og sist gir et bedre resultat. "" Ikke tilpasset "innstilling er ikke utviklet for den innstillingen de ønsker. Det kan for eksempel være en spesiell turbolader.
● Stage3 https://stage3.dk/seat/
Ikke tilpasset:
● Tuningen er ferdig utviklet - av ofte store tuningfirmaer - for den spesifikke bilmodellen og motoren. Bedrifter spesialiserer seg ofte på å tune ett eller noen få bilmerker. For eksempel VAG (VW, Audi, Skoda, SEAT).
● Filen er utviklet for hvert trinn og minimumskravene selskapet spesifiserer for det gitte trinnet.
● Noen av disse tuningselskapene skriver at ECU-en i bilen vår selv kan ta hensyn til, og dra nytte av, mindre endringer som å montere oppgradert catback-eksos og innsug.
● Kvaliteten på tuningen er vanligvis på et høyt nivå, da bedrifter ofte bruker mye utviklingsressurser på å utvikle tuningen for den spesifikke bilmodellen og motoren.
● De som velger denne typen tuning gjør det ofte av to grunner: ○ Trygghet på at det er et stort selskap som har fullført tuningen. ○ Tror at tuningen til syvende og sist gir det beste resultatet.
● Stage3 https://stage3.dk/seat/
Intercooler:
● https://www.qualitec.no/intercooler-til-vw-polo-gti-audi-a1
Inntak:
●
Turbo omkoblingsventil:
● https://www.qualitec.no/forge-tsi-blow-off-ventil
Eksos:
●
Turbo:
● IHI IS20: https://www.qualitec.no/is20-06k145874l
Kløtsj:
●
Tennspoler:
●
Tennplugg:
●
Bremser:
●
Merk:
● Garantien på bilen kan bortfalle helt/delvis så snart bilen er tunet.
● Endring av