En blow off ventil er montert i motorens utsugningssystem og har forskjellige funksjoner. Når motorens gassventil er lukket, oppnås høytrykk på grunn av luftstrøm/hastigheten fra turboladeren. For å holde luftstrømmen i gang og ikke utløse trykkbølger, får man blow off ventilen til å lufte ut. Dette betyr også at turboladerens omdreininger holdes i gang, og dermed opprettholder du et bedre ladetrykk mellom girendringer. Inne i blow off ventilen er en fjær montert, noe som ofte holder ventilen lukket opp til ca. 0,6 bar ladetrykk, men når du legger til trykk/vakuum som er i innsugningsmanifolden, vil blow off ventilen åpnes når bilen står i tomgang med vakuum og holder ventilen lukket med ladetrykk, da ladetrykket trykker på stempelet. Når du går fra full gass og ladelufttrykket til lukket gasspjeld, er turboladeren fortsatt full, stort vakuum i manifolden som åpner blow off ventilen, slik at overtrykk kan slippe ut i fri luft eller resirkulere. Dette holder turboens omdreininger oppe og er klar for neste gir.
Qualitec.no forhandler flere forskjellige typer billige blow off ventiler. En blow off ventil brukes i forbindelse med "utlufting" av det høye overtrykk som kommer fra turboen når du lukker gasspaken. Kjøp blow off ventil på nettet, vi leverer fra dag til dag på alle ventiler som er på lager.
For ikke å skade turboen er det viktig å ha en blow off ventil installert. Kjøp blow off ventiler her på nettstedet til billige priser.
De fleste av våre blow off ventiler er universelle. Hvis vi ikke har en til din modell, kan du sende oss en e-post med bilder av din originale ventil med dimensjoner av stusser osv. så vi kan finne en som passer til din modell.
Solenoid driven blow off valve for the 2013-on VAG .8 TSI engine (US codes CPKA and CPRA) and 2.0 TSI engine (Euro code CNTA, CHHA, CHHB, CJXB and CJXC;US codes CPLA and CPPA) including Golf MK7 R.