Du har ingen varer i handlekurven.
Ventiler og systemet rundt det har stor betydning for hvor mange omdreininger en motor kan ta. Originalventilfjæren er ikke laget for å ta mange omdreininger, da stramme ventilfjær tar mer kraft og presser hardt på kamakselen. Hvis du har veldig stramme ventilfjærer, kjør på høy tomgang så oljefilmen som ligger på kamakslen kan bli fjernet.
Men strammere fjærer gjør det mulig å kjøre med flere omdreininger på motoren, da ventilene kan flyttes raskere. Hvis fjærene ikke kan lukke ventiler, begynner de å "flyte" eller i verste fall slå stemplene og knuse motoren.
Hvis du senker ventilstammen ved å snu noen av dem, vil du få høyere flyt inn i motoren, og du trenger ikke så mye fjærkraft for å flytte ventilen raskt. Ventilen og ventilsetet kan bearbeides slik at det er høyere flyt - Her må du snakke med selskapet som skal jobbe på sylinderhodet.
Hvis du bygger en turboladet motor, ikke ta for mye materiale fra stammene, da en turbo-motor utvikler mer varme. Varmen må ledes opp gjennom ventilsetet og ventilstammen, og opp i sylinderhodet. Innsugningsventilen er ikke varmebelastet så hardt som eksosventilen, innsugningsventilen avkjøles av innsugningsluften i tilleg til brytestoffet. En eksosventil kan bare avkjøles gjennom ventilsetet og stammen, og det blir veldig påvirket av varmen når den åpner avgassen som fortsatt er i forbrenning.
Husk å ha et nyslipt ventilsete slik at det lukkes tett.