Med disse sensorene kan du måle temperaturen på eksos eller manifold.
Forbrenningstemperaturen Temperaturen på avgassen er også et forhold mellom blandingsforholdet. Det er selvfølgelig ikke mulig å måle direkte inn i sylinderen, derfor er sensoren plassert i manifoldet, umiddelbart etter sylinderhodet. Du må montere en motstandssensor type K (maks 1000 ° C) i en eller flere avgasskanaler.
Sensoren skal være så nær sylinderhodet som mulig for å få nøyaktige verdier. Sensorene må være koblet til en datainnsamler som har en relativt rask logging, slik at alle svingninger blir tatt. Samtidig er det også viktig at sensorene er så små som mulig siden jo større sensoren er, jo lengre vil det være å reagere på temperaturendringene. Hvis du investerer i et injeksjonsanlegg, for eksempel VEMS, vil det gi deg muligheten til å logge data mens du kjører.
Hvis temperaturen på avgassen måles må den være:
Tomgang: 332 ° C
Delbelastning: 500-600 ° C
Full gass: 710-766 ° C
Temperaturen må ikke overstige 900 ° C for en bensinmotor og 950 ° C for en dieselmotor. Hvis du kommer over disse temperaturene, får du brente stempler og sprekker i sylinderhodet.