Nedenfor finner du vanninjeksjonssett som kan brukes på biler eller traktortrekk som har mellom 150-1500 hk. Qualitec hjelper deg gjerne med å finne det sett som passer best for dine behov.
Du kan få flere forskjellige størrelser av dyser vanninjeksjonssett. Nedenfor finner du også dysene som leveres, og som passer direkte til alle sett. Qualitec.no hjelper deg gjerne med online bestilling, så ring og hør mer om vårt billige vanninjeksjonssett.
Vanninjeksjonssystemer til kjøling
Et vanninnsprøytningssystem er utformet for å kjøle motorenes inntaksluft med vann/alkohol - En blanding på 50/50%. Vann og alkohol sprøytes inn etter intercooler og før gasspjeldet, når den injiseres gjennom en dyse som er riktig dimensjonert, blir den laget i en tåke med svært små vannperler og sendt inn i forbrenningskammeret. Det kjøler både inntaksluft, manifold og sylinder og gir dermed en svært stabil forbrenning i alle sylindere.
Hvis du vil ha best mulig kjøling av innsugstemperaturen, må du kjøre med både intercooler og vanninjeksjon. Husk alltid at systemet ikke må løpe tomt, da skader på motoren din kan oppstå hvis den ikke får den nødvendige kjølingen.
Når du installerer vanninjeksjon, må du ha justert blandingen, det vil si mengden bensin som injiseres. Ved å legge til vann og alkohol blir blandingen federe og mengden bensin må senkes.
Vi har selv testet en VW Golf 4 med div. oppgraderinger. Her var effekten før montering at vanninjeksjon svingte mellom 193-213 hk. - Så veldig ustabil. Etter montering og justering av blandingen og tenningen hadde bilen en konstant 230 hk. Så en effektøkning på opptil 37 hk. - Det er veldig bra.
For den som bygger selv - men som også er skrevet; det er ikke den beste løsningen - vi anbefaler selvfølgelig for eksempel AEM kit som er både lett å installere og justere, som inkluderer flere størrelser av dyser og høytrykkspumpe..
System 1
Fordelen er at systemet er veldig enkelt. Ulempen er at det ikke påføres noe spesielt trykk (ladetrykket) og derfor er det vanskelig og en god forstøvning av vannet. Vannet har også lang vei gjennom turbo og rør. Funksjon: Når turboladeren begynner å lade opp, vil trykket komme på (tanktrykk). Vannet presses gjennom dysen og inn i inntaket på turboladeren. Når du frigjør gassen, er det et vakuum i manifolden, og derfor må en returventil installeres. System 1 kan brukes hvis du ikke kjører med intercooler. (1. Vanntank, 2. Kontrollventil).
System 2
Systemet er relativt enkelt og vannet har en kort vei til sylinderen. Du kan bestemme hvor mye vanntrykk du vil ha på enten en høytrykkspumpe eller flere sprinklerpumper.
Det er mulig å øke systemet gradvis slik at mer vann leveres ved høyere trykk. Dette gjøres ved å montere for eksempel to trykkbrytere og to pumper, slik at ved pumpe 1 er det 0,5 bar og 0,75 bar på pumpe 2. Man må huske på at ladetrykket er å eksplodere fordi dysen er i kanalen med positivt trykk.
Hvis sprinklerpumper brukes, må minst 1 pumpe brukes for hver 0,5 bar ladetrykk for å oppnå litt forstøvning. Funksjon: Når turboladeren begynner å forlate og når den er satt på trykkbryteren (4) pumpene (2). Vannet presses gjennom dysen og inn i inntaket før gassventilen.
Det er viktig at dysen er plassert før spjeldet da lufthastigheten er størst her. Dette gir den beste blandingen av luft og vann. Når kjører på midtvannssystemet ikke er koblet, må sitte en tilbakeslagsventil, slik at vannet presses ut av slangene. Vanntanken må ha pusten. System 2 kan brukes hvis du kjører med intercooler (1. Vanntank - 2. Pumper - 3. Kontrollventil - 4. Trykkostat).
System 3
Systemet er litt mer komplisert enn system 2, men et mye høyere trykk kan oppnås. Funksjon: Når turboladeren begynner å lade opp og når trykket på trykkostet (4) er åpnet, åpnes ventilen (5). Vannet presses gjennom dysen og inn i inntaket før gassventilen. Kompressoren (3) starter kompressoren (2) når trykket i tanken faller under det nødvendige trykket. Husk og installer en sikkerhetsventil på tanken. (1. Vanntank - 2. Pumper - 3. Kontrollventil - 4. Trykkostat).