Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Driveline

    Svinghjul, Racer clutch & sportsclutch


    Svinghjul og kobling har funksjonen til å overføre motorens kraft fra veivaksel/svinghjul til clutchplaten som er tilkoblingen til girkassen via den høye giraksel. På svinghjulet er en startring utstyrt med "tenner" som stjernemotoren går i inngrep når man starter motoren. Svinghjulet avleder også en viss mengde varme mellom inn- og utkobling. Kjøring du f.eks. drift, må mye varme avledes. Jo tyngre svinghjul du har, jo mer stabilt er motoren tomgang og jo lettere er det å starte. Men hvis du får et lett svinghjul i motoren, kan det være vanskelig å starte bilen, da det ikke er masse for å holde motorens omdreininger. Du får imidlertid mer fart og mer kraft, da motoren ikke må trekke svinghjulet opp i fart.

    Clutchplaten er den som er koblet til girkassen gjennom den høye giraksel. Det er fastkjørt mellom svinghjulet og trykkfoten. Trykkfoten er den som aktiveres av clutchpedalen, og når den aktiveres, blir det lettere å trykke og gir plass til at clutchplaten ikke følger med svinghjulet og trykkfoten rundt. - Dermed frakobling og du står stille eller kan skifte gir.

    En sport/racer clutch plate kan være belagt med organisk materiale blandet med sintret metall eller rent sintmetall. Rent sintemetall gir deg en hard tilkobling (ON / OFF). Men kan holde mer kraft. Kraften som kan føres gjennom systemet, er en blanding av diameteren på clutchskiven, trykket på trykkfoten og typen av belegg.

    Det som forårsaker at en clutch glir, er dreiemomentet som er påført fra motoren. Dreiemomentet er et tegn på for mye motor dreiing/pressing. Det er en forskjell i hvor mye en originalkobling kan håndtere, noen kan håndtere svært lite, andre en kraftig økning. Spør andre som har stilt inn din spesielle type motor.

    En multi-plate clutch er også et alternativ, men disse er svært kostbare. De ligger ofte rundt 10.000 +
    Nedenfor finner du noen av koblingene vi selger. Vi kan tilby racer clutcher for nesten alle bilmerker og modeller. Du er sikker på å få en clutch i høyeste kvalitet når du kjøper på Qualitec.no

    Ofte kan du velge mellom en zintermetallclutch eller en organisk clutch med zintermetall i. Den mest effektive racing clutch er en zintermetall clutch, men det tar også "hard" av, og du kan ikke koble "mykt" til. Derfor er en organisk clutch mer mild. Hvis du ikke finner en for din modell, kan du alltid kontakte oss og vi vil hjelpe deg med å finne en.

    Sorter etter

    Rod end female 7/16" -20 (3/8 "hole) - Left

    kr 348,16 (NOK) eksl mva

    Rod end female M10x1,5 - Left

    kr 229,05 (NOK) eksl mva

    Rod end female M10x1,5 - Right

    1.00205.03053
    kr 229,05 (NOK) eksl mva

    Rod end female M12x1,25 - Left

    kr 247,38 (NOK) eksl mva

    Rod end female M12x1,25 - Right

    kr 247,38 (NOK) eksl mva

    Rod end female M12x1,75 - Right

    kr 251,96 (NOK) eksl mva

    Rod end female M14x1,5 - Left

    kr 329,84 (NOK) eksl mva

    Rod end female M14x1,5 - Right

    kr 329,84 (NOK) eksl mva

    Rod end female M14x2 - Right

    kr 339,00 (NOK) eksl mva

    Rod end female M16x1,5 - Left

    kr 366,49 (NOK) eksl mva

    Rod end female M16x1,5 - Right

    1.00202.03025
    kr 366,49 (NOK) eksl mva

    Rod end female M16x2 - Right

    kr 371,07 (NOK) eksl mva

    Rod end female M18x1,5 - Left

    kr 398,55 (NOK) eksl mva

    Rod end female M18x1,5- Right

    kr 398,55 (NOK) eksl mva

    Rod end female M20x1,5 - Right

    kr 545,15 (NOK) eksl mva

    Rod end female M20x1,5- Left

    kr 545,15 (NOK) eksl mva

    Rod end female M6x1 - Left

    kr 178,66 (NOK) eksl mva

    Rod end female M6x1 - Right

    1.00202.03026
    kr 178,66 (NOK) eksl mva

    Rod end female M8x1,25 - Left

    kr 192,41 (NOK) eksl mva

    Rod end female M8x1,25 - Right

    1.00205.03052
    kr 192,41 (NOK) eksl mva
    Filters Close