Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Driveline

    Svinghjul, Racer clutch & sportsclutch


    Svinghjul og kobling har funksjonen til å overføre motorens kraft fra veivaksel/svinghjul til clutchplaten som er tilkoblingen til girkassen via den høye giraksel. På svinghjulet er en startring utstyrt med "tenner" som stjernemotoren går i inngrep når man starter motoren. Svinghjulet avleder også en viss mengde varme mellom inn- og utkobling. Kjøring du f.eks. drift, må mye varme avledes. Jo tyngre svinghjul du har, jo mer stabilt er motoren tomgang og jo lettere er det å starte. Men hvis du får et lett svinghjul i motoren, kan det være vanskelig å starte bilen, da det ikke er masse for å holde motorens omdreininger. Du får imidlertid mer fart og mer kraft, da motoren ikke må trekke svinghjulet opp i fart.

    Clutchplaten er den som er koblet til girkassen gjennom den høye giraksel. Det er fastkjørt mellom svinghjulet og trykkfoten. Trykkfoten er den som aktiveres av clutchpedalen, og når den aktiveres, blir det lettere å trykke og gir plass til at clutchplaten ikke følger med svinghjulet og trykkfoten rundt. - Dermed frakobling og du står stille eller kan skifte gir.

    En sport/racer clutch plate kan være belagt med organisk materiale blandet med sintret metall eller rent sintmetall. Rent sintemetall gir deg en hard tilkobling (ON / OFF). Men kan holde mer kraft. Kraften som kan føres gjennom systemet, er en blanding av diameteren på clutchskiven, trykket på trykkfoten og typen av belegg.

    Det som forårsaker at en clutch glir, er dreiemomentet som er påført fra motoren. Dreiemomentet er et tegn på for mye motor dreiing/pressing. Det er en forskjell i hvor mye en originalkobling kan håndtere, noen kan håndtere svært lite, andre en kraftig økning. Spør andre som har stilt inn din spesielle type motor.

    En multi-plate clutch er også et alternativ, men disse er svært kostbare. De ligger ofte rundt 10.000 +
    Nedenfor finner du noen av koblingene vi selger. Vi kan tilby racer clutcher for nesten alle bilmerker og modeller. Du er sikker på å få en clutch i høyeste kvalitet når du kjøper på Qualitec.no

    Ofte kan du velge mellom en zintermetallclutch eller en organisk clutch med zintermetall i. Den mest effektive racing clutch er en zintermetall clutch, men det tar også "hard" av, og du kan ikke koble "mykt" til. Derfor er en organisk clutch mer mild. Hvis du ikke finner en for din modell, kan du alltid kontakte oss og vi vil hjelpe deg med å finne en.

    Sorter etter

    883082 999715 - Trykkfot for clutch

    1.00113.02-883082 999715
    Reservedel til clutchkit - trykkfot
    kr 3.429,45 (NOK) eksl mva

    883082.999798 - Trykkfot for clutch

    1.00131.04-883082.999798
    Reservedel til clutchkit - trykkfot
    kr 4.294,76 (NOK) eksl mva

    VR6 Clutch Plate - Organisk

    1.00114.02-881861999793
    Clutchplate
    kr 3.499,44 (NOK) eksl mva

    Sachs pressfot - 883082.001394

    1.00109.04-883082001394
    Pressfot
    kr 3.811,21 (NOK) eksl mva

    Servostyringsbeholder - Power steering reservoir - 0,6 liter

    1.00145.01021
    Aluminiumstank til for eks. servovæske.
    kr 477,20 (NOK) eksl mva kr 445,38 (NOK) eksl mva

    Spacer 1/2" (pair)

    kr 67,15 (NOK) eksl mva

    Spacer 10mm (pair)

    kr 57,56 (NOK) eksl mva

    Spacer 12mm (pair)

    kr 67,15 (NOK) eksl mva

    Spacer 14mm (pair)

    kr 71,95 (NOK) eksl mva

    Spacer 16mm (pair)

    kr 76,74 (NOK) eksl mva

    Spacer 18mm (pair)

    kr 81,54 (NOK) eksl mva

    Spacer 20mm (pair)

    kr 86,34 (NOK) eksl mva

    Spacer 3/4" (pair)

    kr 76,74 (NOK) eksl mva

    Spacer 3/8" (pair)

    kr 62,35 (NOK) eksl mva

    Spacer 5/16" (pair)

    kr 57,56 (NOK) eksl mva

    Spacer 5/8" (pair)

    kr 71,95 (NOK) eksl mva

    Spacer 6mm (pair)

    kr 52,76 (NOK) eksl mva

    Spacer 7/16" (pair)

    kr 62,35 (NOK) eksl mva

    Spacer 8mm (pair)

    kr 62,35 (NOK) eksl mva

    Spherical bearing 1/2"

    kr 151,18 (NOK) eksl mva
    Filters Close