Nedenfor finner du nesten alt du trenger når du bygger en motorsportbil. Kjøling av motorvæsker, som motorolje og kjølevæske, er en av de viktigste faktorene når du kjører motorløp, du har en motor som blir for varm til å holde den veldig kort. Slik du kjøler bilens væsker er ved å sende dem ut i en kjøler (enten til kjølevæsken eller motoroljen), denne kjøleren skal være så stor som mulig eller av en passende dimensjon, avhengig av hvilken type motorsport du kjører. Væsken som kommer ut av kjøleren blir avkjølt av luften som føres gjennom kjøleribbene, for dette er det også viktig å bruke en kjølevifte av en ordnet kvalitet. Radiatorvifte er tilgjengelig i veldig god kvalitet fra f.eks SPAL.
Motortermostaten bestemmer minimum driftstemperatur, denne temperaturen er typisk rundt 85-90 grader. Hvis du vil øke effekten på motoren din, kan det være en fordel å kjøre ved en lavere temperatur på f.eks. 70-75 grader. Her finner du en annen termostat som åpnes før.
Hvis du velger et oljekjølesett fra oss er du sikker på at kvaliteten på både oljekjøler, koblinger og slanger er helt topp. Hvis du ikke finner et sett som passer dine behov, vil vi lage et spesielt som passer deg. Vi har alt i koblinger og slanger.
For at motoren skal sirkulere vannet, er det montert en vannpumpe, denne vannpumpen trekkes mekanisk av et belte som følger motorens svinger. Når motoren ligger høyt i turtallene, løper ofte vannpumpen mye raskere enn hva som er optimalt, her kan den i stedet for å "piske" kjølevæsken og derved redusere sirkulasjonen av kjølevæsken. For dette kan det være en fordel å installere en vannpumpe som kjører med optimal hastighet hele tiden. Effekten på motoren økes også da den ikke trenger å trekke en ineffektiv mekanisk vannpumpe.
Rengjør motorrommet med for eksempel kule radiatorslanger i blått, det ser bra ut i motorrommet. Hvis du bygger om radiatoranlegget, kan det hende du trenger en ny ekspansjonstank, disse er utstyrt med en radiatorhette med trykkavlastningsventil. Bygger du din egen beholder, har vi nye kjøligere deksler med og uten trykkavlastningsventil.