Se hvordan du fjerner resten av blokken i reparasjonshåndboken. Følgende toleranser må kontrolleres som minimum: stempelringer, sylinder, stempelstanglager og veivlager. Fremgangsmåten er beskrevet i reparasjonshåndboken. Måling av lagrene krever det spesielle måleverktøyet (en mikrometerskrue).
Oljetrykket forteller deg hvordan motorens lager har det og hvordan oljepumpen har det. Det er svært viktig at testen utføres på en driftvarm motor (8-10 km), da stemplene ekspanderer med varmen. Fjern oljelampemåleren i motorblokken, og sett i stedet en måler i hullet. Oljepumpens trykk er avhengig av omdreiningstallet. Tomgangstrykket er svært forskjellig fra motor til motor, du finner trykket på motoren din i reparasjonshåndboken. Det høye oljetrykket bestemmes av pumpens overtrykksventil, og det er vanligvis ikke her problemene blir sett.
Hvis oljetrykket er for lavt i tomgang, kan det hende at lagrene dine er så slitte at oljen løper rett gjennom lagrene (for mye luft mellom akselen og lageret). Det kan også være din oljepumpe som er defekt eller slitt. Hvis det er problemer med oljetrykket ved lave hastigheter, må motoren nøye kontrolleres (det kan synge på siste vers). Hvis oljetrykket er for høyt ved høye omdreininger ca. over 2000 omdreininger per minutt, kan det være overtrykksventilen i oljepumpen som er defekt eller tilstoppet. Hvis du trenger å tune motoren mye, kan det være lurt å montere en bedre oljepumpe og hvertfall en oljekjøler. Pumper og kjølere du kan få i tuning-butikker.
Race lager brukes ofte når motoren skal være med høy yteevne. Lager er ofte tungt belastet, og derfor anbefales det å bruke et racer lager som har en hard overflate og ikke presses flatt ved høy belastning eller ladetrykk. Det anbefales å kjøre med lagre som har samme toleranse som originallageret. Hvis du vil bygge en veldig spesiell motor som enten har lavere motstand ved lagrene ved høye omdreininger eller om du skal kjøre med svært høyt ladetrykk, er du velkommen til å kontakte oss.