Når du bygger en motor, må du ha et godt utgangspunkt med en solid motorblokk, den må kunne opprettholde ønsket effekt, eller kunne oppgraderes for å opprettholde strømmen, for eksempel ved å montere en spenningsplate nederst på motoren på lagerbukkene. Vær også oppmerksom på om blokken kan avkjøles riktig slik at den siste sylinderen ikke er varmere enn de fremste. Vevet som sitter i motoren har en viss slaglengde, som kan økes i spesielle tilfeller, men det er ikke noe du bare fikser på. I enkelte tilfeller kan du imidlertid finne en veivtapp fra f.eks. en dieselmotor som kan ha lengre slangelengde. Du bør imidlertid være oppmerksom på at du ikke må overskride en stempelhastighet på 20 m/sek, og som følge av at motoroljen mister sin smøreevne, kan enkelte motoroljer være konstruert for å motstå høyere stempelfart. Slaglengden av veivtappen gir grunnlag for motorvolumet sammen med sylinderboringen. Du vil ofte endre stempelstengene hvis de er laget av støpejern, og dersom de ikke er perfekt designet for omdreininger og høy belastning mellom stempel og veivtapp. Hvis motoren krever flere omdreininger enn standard, må du sørge for at den hvertfall er balansert riktig, og at den er holdbar nok, ofte kalt en smidd veivtapp. Det er flere alternativer for oppgradering av den originale veivtapp som skal smis, men vi vil ikke gå inn på dette her.
Vil du ha mer effekt og omdreininger, vil du ofte også ha installert smidde stempler. Smidde stempler er laget i annet materiale og gjøres ofte også lettere enn originale stempler, og derfor kan mer forbrenningstrykk oppnås, så vel som den høyere stopp/startkraft stemplet har i hver ende av sylinderen.
Når du installerer de nye motordelene, må du ha motorblokknivået kuttet, sylinderen må bores opp, og det er en god ide å få balansert svinghjulskobling og veivtapp sammen. En god idé kan også være å få veivtappens lagerbukker, slik at veivtappen går veldig bra rundt. Du kan få motorrenoveringsfirmaet til å skille motorblokken for deg, eller så kan du gjøre det selv. Rengjøring av motorblokken etter boring må alltid gjøres på sylinderfirmaet som gjør boringen, ellers kan du ikke være sikker på at all smuss er borte - de kan sitte i små kroker. Vi anbefaler at selskapet som gjør renoveringen står for å montere motoren, slik at du har garantien på plass. Men du må være oppmerksom på at det finnes både gode og dårlige selskaper, så undersøk div. forum eller spør bekjente.
Stempelhastighet (m/sek) = slaglengde x 2 x o/m / 60.000
Her finner du alt i motordeler til biler online. Vi har alltid et godt tilbud for deg, og hvis du ikke finner det du leter etter, kan du skrive til oss, og vi vil gjerne hjelpe deg med å skaffe det. Nedenfor finner du alle motordeler til biler her på nettbutikken.