I denne guiden forsøker vi å hjelpe deg på veien til tuning av din RB25 motor. Motoren er enkel å få ekstra hk. ut av - Uten de høye summene. Bemerk at biler utstyrt med Tiptronic girkasse skal lages på en annen måte ettersom girkassen ikke kan håndtere den ekstra effekten.
- Mange vil gjerne vite om de har alle de delene de skal bruke for å sette på en ny turbo på bilen sin. Hvis du er i tvil, kan du gjøre følgende:
- Lag et logg-inn på hjemmesiden - Så er du opprettet som kunde
- Alle de varene du forventer å skulle bruke - eller er i tvil om - legger du i varekurven.
- Send en mail til meg - Jeg kan se de delene du har i varekurven samt tilføye deler hvis du mangler noe.
Før du starter er det en veldig god idé å bestemme deg for hvor mange hk. du vil ha. Da du ellers kan kjøpe deler som ikke er relevant for oppgraderingen din. Et godt sted å starte er 300, 350 og 450 hk. - Det er 3 steg med enkle oppgraderingsmuligheter. Alt over 500 hk. krever en større ombygning og andre deler.
RB25DE - NON-TURBO twin-cam 180 - 200 hk @ 6000 rpm
RB25DET - twin-cam TURBO (T3 Turbo) 245-250 hk
NEO sylinderhode montert fra 1998 ga bedre utmattelse, det har også mekaniske løftere og en annen kamakselprofil.
RB25DE NEO- NON-TURBO twin-cam 219 hp @ 6000 rpm RB25DET NEO - twin-cam TURBO 276 hp @ 6400 rpm
Standard ladetrykk er 0,5 bar inntil 4500 rpm. Herfra 0,7 til 7000 rpm. Det gir en bedre drivstofføkonomi. Det første du ofte vil gjøre er å få den til å kjøre med 0,7 bar ladetrykk ned fra bunnen. Du gjør dette ved å sette den svarte ledningen til ladetrykkventilen. Hvis du vil ha litt mer ladetrykk, kan du montere en boost kontroller, manuelt eller elektronisk. Her kan du trygt kjøre med 0,85 bar ladetrykk. Her vil 3" downpipe uten katalysator, stor frontmontert intercooler, high flow luftfilter, Z32 MAF og et par nye tennplugger gi sikkerhet og ekstra kraft.
Sylinderhodet på en R33 (ikke turbo-modellen) er litt annerledes, her er det ingen vann- og oljeforbindelse for turboladeren.
Kjører du med mer enn 0,9 bars ladetrykk vil de standard keramiske turboladerne gå istykker for tidlig.
Oljekjøling kan være nødvendig da motoren ellers kan bli for varm.
Oljemangel i sving med høy hastighet. Her kan motoren mangle olje da oljen er tvunget til siden, her kan det være en idé å helle ca. ½ liter ekstra olje på motoren.
300+ krever en ny motorstyring
320-340 hk. skal turbolader, toppakning (1.2 bars ladetrykk), kobling, luftmassemåleren og dyserne oppgraderes.
340+ Vil en alukjøler være veldig god hvis du presser bilen ekstra mye
500+ Smidde stempler, H-profil stempelstenger, forsterket toppakning, ARP bolter, Portning av sylinderhodet.
Hvis du vil ha en enkel, rask og effektiv oppgradering, kan du velge å montere 2 nye og større turboladere. Du kan også få min. 550 hk. ut av det. Turboladere er billige, men samtidig veldig gode. Det anbefales fortsatt å installere større eksos, inntak etc., etc.
Bolt on turbo RB25 - Turbo til direkte montering på originalt system.
Når du har styr på din motors oppbygning innvendig eller ikke vil overstige overstående i første omgang, er det tid til montering av større turbolader. Vi har nedenfor et godt setup for de delene som skal brukes på eksossiden. Du bør forvente at spoolup vil være omkring 4000 omdr. med en T70 turbolader.
RB20DET / RB25DET turbomanifold - Manifold i veldig høy kvalitet og god godstykkelse
38mm. Wastegate - Wastegate til direkte montering på turbomanifolden - Velg mellom flere modeller med bolt flens
T70 turbo - Billig turbolader til omkring 600 hk.
T70 Anti-surge turbo - Turbolader med T3 flens til omkring 550-650 hk.
Oljeslange kit - Oljeslanger for tilgang og returløp til turbo - Enkel montering
Vanntilkobling til turbolader - God kjøling av turbo'en er viktig for lang holdbarhet
Downpipe - Spesiallaget fremre rør til våres turbokit
Komplett turbokit til 700hk. - Veldig godt utgangspunkt for masse effekt
Med en ny innsugningsmanifold får du ikke bare et fint motorrom - også mer kraft. De fleste av våre manifolds er laget med trakter inne i manifoldet som øker flowen ekstra. Alt du trenger er inkludert for montering, for eksempel kjølerslanger, gasspjeld og ny dysebro. Det anbefales å kjøre med 668cc. dyser til ca 550 hk. og 875cc. dyser hvis du er på ca 750 hk. Med det nye inntaket må dyser med 13,5 mm monteres. o-ringer - Standard Bosch mål og dysene vi linker til.
RB25 / RB25DET innsugning - Kvalitets manifold med veldig høy flow
Luftfilter - Med montering av større turbo skal det mye luft inn igjennom luftfilteret
668cc. dyser - Dyser som er med opp til ca. 550-600 hk. - Alt etter blandingsforhold
875cc. dyser - Dyser som er med opp til ca. 750-800 hk. Alt etter blandingsforhold
EV1 stikk - Stikk til montering av overstående dyser, stikkene skiftes veldig enkelt hvis du har en tang som kan klemme stikkbenene.
Ekstra god kjøling av motoren er veldig viktig når du tuner bilen - Spesielt hvis du presser bilen veldig. Vi har for eks. alukjøler som er til direkte montering og som gir utrolig god kjøling. En stor intercooler er også veldig viktig når ekstra ladetrykk og flow skal igjennom systemet.
Alukjøler & kjølesystem - Veldig gode alukjølere som kjøler ekstra godt ved hard belastning.
Intercooler kit - Vi har et supergodt intercoolerkit til Nissan - også til den riktige prisen
Universal intercooler - Intercooler til bygg-selv mannen eller hvis vi skal bygge et spesielt system for deg
Aluminiumsrør - Spar på vekten og prisen ved kjøp av alu-rør
Silikonslanger - Veldig gode universale silikonslanger til montering av nytt rørsystem
Rustfri klemmer - Rørklemmer til montering av slanger i små og store størrelser
Man kan få mange plug and play eksossystemer til mange bilmerker. Men kanskje er du på ferd med å lage en motor som har litt mer hestekrefter enn hva et PNP eksossystem kan håndtere. Her kan vi hjelpe deg med spesialbygd eksos eller deler for å bygge deg selv. Vi anbefaler 3" opp til 500-600 hk og 3,5" over.
Eksos - Her finner du alt du skal bruke for å bygge stor performance eksos
Spesialbygget - Vi spesiallager eksos til alle biler - I høyeste kvalitet
Ofte kan et originalt benzinanlæg ikke følge med når der bliver monteret stører turbo hvor der både skal mere luft og benzin ind i motoren. Her kan du ofte blot montere en ny pumpe hvis det er op til omkring 500-700 hk. Dog anbefales det at kommer du over 500hk. skal du kontrollere hele systemet for "propper" - Det kan eks. være benzinfilter, dysebro, benzinslanger og tilkoblinger (studser). Vi har alt du skal bruge til opgraderingen af dit benzinsystem - Eks. er der mange der montere en surge tank, hvor der er enten 1 eller 2 benzinpumper i - Dette giver mulighed for op til 2000 hk. uden ladetryk og 1600 hk. med ladetryk. Her skal der eks. bruges AEM 1000 hk. benzinpumper og surge tank med 2 interne benzinpumper.
Ofte kan et originalt bensinanlegg ikke følge med når en større turbo er montert der mer luft og bensin er nødvendig i motoren. Her kan du ofte bare montere en ny pumpe hvis den er opptil 500-700 hk. Det anbefales imidlertid at dersom du kommer over 500 hk. bør du sjekke hele systemet for "propper" - Disse inkluderer bensinfiltre, dysebroer, bensinslanger og tilkoblinger (stusser). Vi har alt du trenger for oppgradering av bensinsystemet - Eks. er det mange som monterer en surge tank der det er enten 1 eller 2 bensinpumper i. Dette gir opptil 2000 hk. uten ladetrykk og 1600 hk. med ladetrykk. Her må for eksempel AEM 1000 hk. bensin pumper og surge tank med 2 interne bensin pumper brukes.
Oppgraderings-bensinpumper - Bensinpumper til intern montering og ekstern montering
Surge tank - Unik mulighet for oppgradinger av bensinsystemet uten å skifte ut den originale tanken.
AN-koblinger - Alt i AN-koblinger til montering av bensinpumper, filter, slanger osv osv.
Bensinsystem - Her finner du alt du skal bruke til oppbygning av bensinsystemer og oppgradering
Med et plug-and-play-system fra ECU Master er du veldig raskt tilbake på veien. Når du bestiller et plug-and-play-system, får du en oppstartsfil med - Dette gjør det enkelt å starte den nye motorstyringen. ECU-masteren kan anbefales som et kvalitetsprodukt til en super skarp pris. PNP-settet er tilgjengelig som vist under med sammenkoblede kontakter og ledninger - Bare for installasjon.
ECU Master motorstyring - Selve boksen er fullt programmerbar
Plug and Play RB25 boks - Boksen som monteres på original ledningsnett / stikk
Som du kan lese i denne guiden (øverst) - Hvis motoren trenger en oppgradering av motordeler, må den kunne motstå kraft over 500 hk. - Og du får det så fort med en slik motor. Vi har forhandlinger om de fleste kjente merkene som Je, Wiseco, ACL, K1, Athen, Cometic, ARP etc etc. Så du kan raskt og enkelt oppgradere motoren. Hvis du ikke finner de delene du trenger, er du veldig velkommen til å skrive til oss.
Motordeler - Alt i motordeler til oppgradering
Smidde stempler - Kvalitet fra JE og Wiseco
H-profil stempelstenger - Sterke stempelstenger skal i - Til turbo motor brukes H-profil
Toppakning - Ståltoppakning eller skjæreringstoppakning er begge en mulighet (Super begge)
Justerbare kamhjul - Ofte en nødvendighet når toppen eller blokken er blitt planet og det er kommet en ny kamaksel i
ARP bolter - Brukes ofte både til sylinderhode, stempelstenger og undermotor
ACL lagre - Oppgranderingslagre som er av hardt materiale
Engine kit - Sett til flere motormodeller, finner du ikke til din, lager vi et kit