Nedenfor finner du flere forskjellige typer bensinpumper og drivstoffpumper. Bensinpumpene leveres både som en intern bensinpumpe for innbygning i en tank eller en surge tank og en ekstern bensinpumpe for montering utenfor bensintanken. Vi har bensinpumper for EFI / injeksjon og forgasser.
Hensikten med en bensinpumpe er å forsyne motoren med en større mengde drivstoff enn motoren trenger. Bensinpumpen er montert inne i bensintanken eller utenfor bensintanken. I dag kan du få interne bensinpumper som er høyeffektive og kan levere opptil 1000 hk. Bensinpumper drives i dag elektrisk med en 12 volt strømforsyning gjennom et relé som aktiveres av motorstyringen når motoren går. Drivstoffet føres til motorens dysebro via drivstoffslanger. Det er viktig å velge slanger som er store nok til å levere mengden drivstoff som motoren trenger. Når drivstoffet har passert gjennom dysebroen, blir det sendt inn i bensintrykksregulatoren som kontrollerer grunntrykket, og deretter retur til tanken gjennom enda en drivstoffslange. Vær forsiktig så du ikke velger en for liten slange, slik at regulatoren ikke kan kvitte seg med mengden som trengs.
Du må være klar over at en bensinpumpe blir slitt og dårlig over tid/bruk. Ofte ved 200.000 km. Vær oppmerksom på bensinpumpen. Det vil ikke alltid være noe du kan legge merke til på bilen i daglig bruk. Vi har byttet mange bensinpumper på for eks. VAG 1.8T-motoren da vi har testet bensintrykket ved belastning, hvor du kan se at trykket synker ved toppbelastning. Det som da skjer er at blandingsforholdet blir magert (får for lite bensin) og ved langvarig belastning kan det smelte et stempel i motoren, noe som er en kostbar tur å bytte eller at hele motoren må skiftes.
Hvis det er skitt i tanken, kan bensinpumpen veldig raskt bli dårlig og må skiftes ut, husk å tømme og rengjøre bensintanken.
Bytte av bensinpumpe kan man ofte gjøre selv, du trenger bare litt verktøy, ettersom du ikke trenger spesialverktøy. Hvis bensinpumpen sitter nede i tanken, kan du ofte nå den ved å fjerne baksetene i bilen, skru av et deksel og skru av lokket til bensinpumpen. Ta opp bensinpumpekonsollen og skift pumpen. Det anbefales å skifte flex-røret som sitter mellom pumpen og toppdekselet, da dette ofte er skadet når du fjerner det. Sett sammen alt sammen i omvendt rekkefølge. Det kan ta mellom 30 minutter og 4-5 timer, avhengig av om tanken må skrelles ned for å komme til den interne bensinpumpen.
Hvis du har en bil med en innebygd bensinpumpe i tanken, kan følgende pumper anbefales: Intern bensinpumpe 700 hk., Wallbro GSS 340, 341 og 342. De er alle veldig enkle å montere ettersom de er små og den eneste forskjellen på de, er hvor stussen er plassert, senter eller til en av sidene. Hvis du trenger å montere en ekstern bensinpumpe, er Bosch 044 et godt valg, du kan også velge å kjøpe drivstoffpumpebeslag som også er på denne siden.